استارتاپ «بارش» توسط سیدابوالقاسم موسوی بایگی، سیدحمید فتاحی معصوم و سید حمید هاشمیان فلاح بنیانگذاری شده است. سیدابوالقاسم متولد سال ۱۳۶۵ در شهر مشهد است. او از سال ۸۶ و پس از اخذ دیپلم وارد حوزه علمیه خراسان شد و سطوح عالی را در مدرسه علمیه عالی نواب در رشته تخصصی تبلیغ گذرانده است. آنچه در ادامه می خوانید، گفت وگوی ما با سیدابوالقاسم موسوی، مدیرعامل استارتاپ بارش است.
و ایده بارش چطور شکل گرفت و چرا تصمیم گرفتید این استارتاپ را راه اندازی کنید؟
ما به این دلیل که خودمان در حوزه رشد کرده بودیم، با نیازها و دغدغه های حوزویان و همچنین معضلات و مشکلاتی که دامنگیر بسیاری از طلاب است، آشنا بودیم. یکی از بزرگترین چالش های پیش روی طلاب جوان، س ردرگمی در انتخاب زمینه خدمات آنها به جامعه بود. همین خطباعث شکل گیری ایده سامانه بارش شد که خوشبختانه توانست به س رعت جای خود را در حوزه علمیه پیدا کند. این استارتاپ ایجاد ش د تا به دغدغه های ط لاب در زمینه یافتن فضای مناسب ارائه خدمات طلبگی به جامعه پاسخ بدهد. از طرفی نیاز دیگری در سازمانهای متقاضی نیروی طلبه کار آمد وجود داشت که شناسایی این نیروها برای سازمانها کاری سخت و دشوار بود، لذا این ایده شکل گرفت که سامانه ای بر پایه فضای مجازی تشکیل شود تا بتواند برای طلابی که متقاضی خدمت در سازمانها هستند و همچنین سازمانهایی که به دنبال نیروی کار آمد طلبه هستند، دسترسی های لازم را ایجاد کند. این ایده مشابه های زیادی در خارج از حوزه دارد
و از مصادیق مفهوم سطح بالای آن ی توان به جاب اینجا و جاب ویژن اشاره کرد. و قبل از راه اندازی بارش، مشغول چه کاری بودید؟ قبل از ورود به دنیای پرهیجان کارآفرینی و استارتاپ، مشغول درس و بحث بودم و البته پیش از راه اندازی این استارتاپ در مرکز نوآوری و شکوفایی حوزه علمیه خراسان به مدت ۲ سال عضو تیم استارتاپ دیگری به نام مسیرطلبه بودم. آن استارتاپ در حوزه آموزش مهارتهای طلبگی به صورت مجازی و حضوری فعالیت می کرد و اتفاقا روند موفقیت آمیزی هم داشت اما به دلیل دغدغه زیادی که نسبت به ایجاد اشتغال برای سایر طلاب وهمنوعان خودم داشتم، از آن شرکت جدا شدم و استارتاپ سامانه بارش را ایجاد کردم. و استارتاپ ش ما چه خدماتی ارائه می دهد و کاربران چطور می توانند از این خدمات استفاده کنند؟ با توجه به اینکه ما دو دسته مشتری داریم، خدماتی که به هریک از آنها ارائه میشود، متفاوت است. کار اصلی سامانه بارش این است که ابتدا با مذاکره با سازمان هایی که فرصتهای شغلی برای طلاب دارند از قبیل آموزش و پرورش و ویژگی های لازم و انتظارات آنها از نیروهای طلبه را مشخص کرده و بر اساس آن دوره های آموزشی مهارتی خاص سازمانها را طراحی می کنیم. سپس از میان طلاب علاقه مند به اشتغال که قبلا در سامانه ثبت نام کرده و رزومه خود را (تیپ ش خصیتی و سوابق و نمونه کارهای گذشته بارگذاری کرده اند، افراد متناسب هرشغل را فراخوان کرده و پس از انجام مصاحبه و آموزش مهارتهای لازم به آن سازمان معرفی می کنیم کاربران می توانند از خدمات سامانه برای بارگذاری رزومه و نمونه کارهای خود استفاده کنند. این سامانه به عنوان مرجعی برای انتخاب نیروهای کار آمدطلبه است و فعلا اختصاص این فضای شخصی (پروفایل اختصاصی طلاب برای معرفی طلاب به سازمانها رایگان است و طلاب می توانند برای بارگذاری رزومه و سوابق فعالیت ها و نمونه کارهای خود از آن استفاده کنند. سامانه بارش این امکان را در اختیار کاربران قرار میدهد که بتوانند با کسب مهارتهای لازم و ارائه مستندات آن، رتبه خود را در سایت بالا ببرند و از اولویت بالاتری برای معرفی به سازمانها برخوردار شوند. و از چه زمانی استارتاپ خود را راه اندازی کردید؟ پس از ایده پردازی این س امانه و گذراندن مراحل طراحی سایت، از بهمن ۱۳۹۷ توانستیم این سامانه را راه اندازی و به طلاب معرفی کنیم. و از زمانی که استارتاپ خود را راه اندازی کردید، چه تعداد کاربر از خدمات شما استفاده کردند؟ تاکنون بالغ بر ۱۱۰۰ نفردر سامانه بارش ثبت نام کرده اند که از این تعداد بالغ بر ۳۰۰ نفر به سازمانهای متقاضی معرفی شدند و تقریبا ۵۰درصد آنان مشغول به فعالیت هستند. و سرمایه اولیه تان برای آغاز کار چقدر بود؟ با توجه به حمایت مرکز نوآوری و شکوفایی حوزه علمیه توانستیم بسیاری از هزینه های شروع کار را کاهش دهیم و تنها با سرمایه اولیه ۵۰ میلیون تومان کار را آغاز کردیم. و شیوه درآمدزایی تان چگونه است؟ | بخشی از درآمد ما مربوط به آموزش مهارتهای مجازی و برگزاری کارگاههای حضوری و بخشی دیگر از دریافت درصدی از حقوق اول افرادی است که به سازمان ها معرفی شده اند و مشغول به خدمت اند. البته جریان های درآمدی دیگری نیز برای آینده پیش بینی کرده ایم که مثلا دریافت سهم سازمانها برای ارسال رزومه های افراد موجود در سامانه یکی از آنهاست.
و از زمانی ک ه کار خود را آغاز کردید، چقدر فروش داشته اید؟ گردش مالی س الانه ما نزدیک به ۵۰ میلیون تومان است که با توجه به هزینه های انجام شده برای طراحی و به روزرسانی سایت، فعلا به نقطه سربه سرنرسیده ایم ولی با توجه به استقبال روزافزون سازمانهاز این سامانه، امید زیادی به این استارتاپ داریم. و برای معرفی استارتاپ خود و اینکه بیشتر شناخته شوید، چه کارهایی انجام دادید؟
با توجه به اینکه مسئله اشتغال و تامین معیشت طلاب در حوزه علمیه متولی خاصی به نام مرکز خدمات دارد، توانستیم با مذاکره با این مرکز زمینه معرفی این سایت را به عنوان مرجع اشتغالزایی برای طلاب فراهم کنیم تا به طور رسمی به سازمانها معرفی شود. اقدامات دیگر مانیز از قبیل تهیه بروشور، تبلیغات در فضای مجازی و مذاکره با سازمان ها بوده است. و آیا این استارتاپ در حوزه مسئولیت اجتماعی خود فعالیتی داشته است؟ بله، ما با توجه به رسالت طلبگی خود و لزوم ارائه خدمات اجتماعی رایگان به جامعه، توانستیم در ایام خاص مانند ایام اربعین و همچنین ایام شیوع بیماری کرونا، نیروهای جهادی زیادی را به ارگانهای مختلف اعزام کنیم. همچنین این آمادگی وجود دارد که از ظرفیت منابع انسانی موجود در مسیر تحقق امور جهادی تمام تلاشمان را به کار گیریم. و مهم ترین چالش پیش روی شما از وقتی که کارتان را شروع کردید، چه چیزی بوده؟ از آنجایی که هنوز یک سال از شروع فعالیت ما گذشته است
، مهم ترین چالش ما جلب اعتماد سازمانهای متقاضی است که نیروهای خود را از سامانه بارش جذب کنند. ضمن اینکه جلب اعتماد مدیران حوزه علمیه نیز برای پذیرش چنین استارتاپی بسیار سخت صورت گرفت.
[…] مشاهده متن گزارش […]